Jdu přes lidi k číslům, ne přes čísla k lidem

Rozhovor s Petrem Zajarošem
Není novinkou, že Petr Zajaroš bude novým obchodním ředitelem v CLIMAXu. Někteří ho znají již dlouho, jiní se s ním setkávají pravidelně, ale pro většinu z nás je prozatím nepopsaným listem a zcela novou kapitolou v historii CLIMAXu. Prostřednictvím CLIMAX Magazínu vám nabízíme alespoň malé seznámení.

Jak ses dostal k firmě, která vyrábí stínicí techniku?

Neřešil jsem ani tak stínicí techniku, jako spíš CLIMAX jako firmu v celém konceptu. To znamená jednak produkt, který jsem znal už dříve, než jsem věděl, že se stínicí technika vyrábí ve Vsetíně. To je jedna věc. Druhá věc byla filozofie a hodnoty, protože i přesto, že se trh nějak vyvíjí a konkurenční boj se přiostřuje, firma si stále drží své hodnoty – jednáme slušně s lidmi, řešíme problémy otevřeně, říkáme si věci na rovinu slušnou formou, a to je důležité.

Takže je pro tebe důležitější firma jako organický celek než produkt, který vyrábí? Vnímáš to tak, že je to pro tebe spíš manažerská výzva než snaha měnit svět stínicí techniky?

Není to o tom, že bych potřeboval měnit stínicí techniku. Jsem vystudovaný ekonom v oboru finance, takže původně jsem měl být bankéř – investiční poradce. Ale vždy mě lákal fyzický produkt. Nechtěl jsem nikdy prodávat nic imaginárního. Mám rád, když někde skutečně vidíš produkt, který jsi vyrobil. Samozřejmě „vyrobil“ v uvozovkách, ale pracuješ pro firmu, která společnosti dává něco hmatatelného. Ať už to bylo na začátku mé kariéry, kdy jsme vyráběli instantní polévky v potravinářském průmyslu, nebo později, když jsem přešel do automobilového průmyslu a pracoval ve firmách vyrábějících světla či sedačky pro auta.

Lidi se můžeš zeptat, co si o produktu myslí, jak jsou s ním spokojení, a pokud nejsou, tak proč. Díky téhle zkušenosti můžeš porovnávat a zlepšovat svůj vlastní produkt a služby.

Jak je to pak se vztahem ke konkurenci?

Vždycky jsem říkal, že konkurenci si vytváří každý sám. Pokud budeme mít dobrý produkt a kvalitní službu a budeme je umět nabídnout trhu, nemusíme se konkurence bát. Vždycky bude někdo, kdo přijde s podobným nebo možná i lepším produktem. Ale pokud budeme neustále přemýšlet nad tím, jak se zlepšovat, a dokážeme se někdy i od konkurence něco přiučit, nakonec se bude muset konkurence bát nás.

Hodně se mluví o tom, že se nám sice daří, ale vytváříme jen minimální zisk. Budeme muset změnit vztah ke konkurenci?

Vztah ne. Zákazníci nás budou vždy porovnávat s konkurencí, ať už z hlediska ceny, nebo technických parametrů. My se musíme především podívat sami na sebe a říct si, co uděláme pro to, aby byl CLIMAX ziskový. Vše začíná a končí u nás. Všichni známe firmu Nokia – nemuseli se bát Applu v jeho začátcích, ale rozhodli se, že se nemusejí zlepšovat. Když si to uvědomili, bylo pozdě a firma i její produkt zanikly.

Co nás v CLIMAXu s tebou čeká?

Nebudu měnit filozofii firmy jako takové. Důvodem, proč jsem přišel do CLIMAXu, je produkt, který považuji za velmi dobrý, a také kvalitní vztah k zákazníkům. Ten máme nastavený tak, že jsme schopni pro zákazníka udělat o trochu víc než někdo jiný.

Budu se primárně zaměřovat na to, jak se můžeme jako tým posunout kupředu. Budu pokračovat ve stavění na hodnotách.

Stavím hodně na transparentnosti – to znamená si interně posoudit: V čem jsme dobří? Jak to ještě zdokonalit? A v čem jsme špatní? To potřebujeme zlepšit. A pokud uděláme chybu v rámci snahy, je to v pořádku – pojďme se z ní poučit, abychom ji příště neopakovali.

Co zatím hodnotíš na CLIMAXu pozitivně?

Z pohledu nováčka, který nastoupil v lednu, se mi líbí proces zapracování nových zaměstnanců. A to nejen tím, že je dobře sepsaný, ale také tím, že je dobře naplánovaný. Všichni školitelé, se kterými jsem se setkal, byli otevření a nikdy jsem necítil postoj: „Ach jo, zase další nový zaměstnanec, kterého musím školit.“ To ukazuje, že CLIMAX tvoří lidé.

Jaká je podle tebe role vedoucího?

Vést lidi k tomu, aby se rozvíjeli. To může znít jako klišé, ale pro mě to tak není. Z pozice vedoucího pro mě bylo vždycky největší odměnou, když lidé viděli v práci smysl. Protože chceš jít na konci dne domů s tím, že jsi udělal něco, co má smysl, a ne s pocitem: „Co jsem dnes vlastně udělal?“

Druhou věcí je rozvoj lidí. A tím nemyslím jen kariérní postup, ale i nalezení pozice, ve které se člověk cítí dobře a může se v ní zlepšovat. To je podle mě největší úkol vedoucího – najít v lidech jejich silné stránky, zaměřit se na ně a rozvíjet je.

Jaký typ vedoucího chceš být?

Budu otevřený ke všem a chci, aby byli všichni otevření ke mně – abychom si věci říkali na rovinu. Jdu přes lidi k číslům, ne přes čísla k lidem. Pro mě vždycky stojí na prvním místě člověk.

Jaká je tvá vize ideální firmy?

Podle mě stojí na třech pilířích:
1. Zákazník – Můžeme mít nejlepší produkt na světě, ale pokud ho nedokážeme prodat, nebude nám k ničemu.
2. Lidé – Musí vidět ve své práci smysl. Procesy mohou být perfektní, ale pokud je lidé nežijí, nefungují.
3. Digitalizace – Informace musí být dostupné, aby i po mém odchodu bylo jasné, na čem stavět.

Jaké jsou tvé nejvyšší hodnoty v osobním životě?

Rodina. Moje děti, moje žena, moji blízcí. To je základ.

Lidi se můžeš zeptat, co si o produktu myslí, jak jsou s ním spokojení, a pokud nejsou, tak proč. Díky téhle zkušenosti můžeš porovnávat a zlepšovat svůj vlastní produkt a služby.

To je podle mě největší úkol vedoucího – najít v lidech jejich silné stránky, zaměřit se na ně a rozvíjet je.

Kontaktní formulář
V případě zájmu o volnou pozici vyplňte formulář

    Uživatel souhlasí ve smyslu zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů, ve znění pozdějších předpisů s tím, aby společnost SERVIS CLIMAX, a. s. zpracovávala a používala osobní údaje uživatele, a to pouze jméno, příjmení, telefonní číslo a e-mailovou adresu, od okamžiku zaslání vyplněného registračního formuláře, za účelem identifikace uživatele a dále vlastních marketingových aktivit. Osobní údaje uživatele mohou být z databáze vymazány na základě žádosti uživatele odeslané na adresu kariera@climax.cz. Uživatel tímto potvrzuje, že byl společností SERVIS CLIMAX, a. s. poučen o tom, že poskytnutí výše uvedených osobních údajů je dobrovolné a že tento souhlas může kdykoli odvolat, jakož i o (i) právu uživatele na přístup k osobním údajům, (ii) právu na opravu osobních údajů, (iii) právu požadovat od správce osobních údajů vysvětlení v případě podezření, že ke zpracování osobních údajů dochází v rozporu s ochranou soukromého a osobního života uživatele nebo v rozporu se zákonem, (iv) právu požadovat odstranění protiprávního stavu, zejména blokováním, provedením opravy, doplněním nebo likvidací osobních údajů, a (v) právu obrátit se v případě uvedeného podezření či odmítnutí odstranění uvedeného protiprávního stavu na Úřad pro ochranu osobních údajů.

    Celozávodní dovolená 🎄

    V termínu 22. 12. 2025 – 4. 1. 2026 čerpáme ve firmě celozávodní dovolenou.

    Vaše dotazy vyřídíme po návratu.